zondag 29 november 2009

EEN GEVAL APART - 2 "promoteurs"


De "promoteur" wordt uitgenodigd een prijs in ontvangst te nemen op zaterdag 28 november.
Probleem 1: hoe leg ik uit in het Nederlands wat een "promoteur" is?
Probleem 2: wie zal de prijs in ontvangst gaan nemen?

De vertaling voor "promoteur" zou kunnen zijn: iemand die de eindverantwoordelijkheid heeft van een school, die erop toeziet dat alles op rolletjes loopt. Een soort voorzitter van het schoolbestuur, maar dan ook druk met daaglijkse dingen van de school.

"Ik ga niet alleen. Ik ga samen met Mieke of helemaal niet"
De hele morgen hoorde ik Epi zich al opwinden over de kwestie.
"Alle ogen zijn hier altijd op mij gericht. Promoteur! Promoteur! Maar Mieke en ik staan er samen voor en het treft goed dat ze nu hier is voor de prijsuitreiking! Ik ga niet in mijn uppie de handtekening zetten,hoor! Niet zonder haar!"

Toen het zo ver was, ontstond er enige commotie achter de tafel met regelaars. "Wie is de promoteur?"
"Zij! Zij is de promotrice" en Epi gebaarde naar mij dat ik die handtekening nu moest gaan zetten.
"Maar waar is de bijdrage?" begon een van de heren moeilijk te doen. De bijdrage? Epi, de directeur, de coordinator en ik, we houden ons van de domme. Bijdrage? Hoezo? "We hebben al betaald voor vandaag, kijk maar hier" en de directeur houdt de kwitantie onder de neus van de man.
"Nee, dat is voor het buffet. In uw brief staat dat een vrijwillige bijdrage op prijs wordt gesteld! Waar is die?"
Toen onze coordinator bleef doen of hij er niets van begreep en in onze enveloppe een bescheiden bedrag bleek te zitten waren de rapen gaar en begon de man zijn laatste troef uit te spelen.
"Als dat alles is, reiken we u het Brevet niet uit!"
"Nou, riep de coordinator, die ook op temperatuur begon te komen, zeg dan hoeveel u wilt hebben!"
"Dat is aan u, niet aan ons om te bepalen," riep de man gekweld. "Het is vrijwillig!"
Enfin, zo ging het nog een poosje door.
En zo komt het dat mijn handtekening een beetje bibberig onder het Brevet kwam te staan.
Het werd nog een heel leuke avond trouwens.

1 opmerking:

  1. Ha, dus je hebt je eigen Prijs moeten betalen!
    Even laten weten dat ik je lees.
    Leuke stukjes > "promotrice" !

    Groet, uit Vledder

    BeantwoordenVerwijderen