dinsdag 24 november 2009

KRANT

Prijsstijgingen wat de klok slaat, aldus Elima, een dagblad van 22 november dat ik doorblader als ik even uitblaas van het werk op internet.
Ik begrijp dat als je naar de prijzen in dollars kijkt, je er niet veel van merkt. Zeker, de benzine is 7% duurder geworden op 20 oktober en er wordt een nieuwe stijging verwacht. De cementprijs is niet onder controle. Maar het grote probleem is de Congolese Franc, de FC. De Congolezen vrezen dat weldra de magische grens wordt bereikt van 1000 FC voor 1 USD. "De huishoudens beginnen te voelen hoe ze verstikt raken juist nu het tegen december loopt met zijn eindejaarsfeesten."
"Le petit peuple is te beklagen, schrijft de krant verder. Vaak moeten ze de huishuur in dollars betalen, wat voor hen een onbeschrijflijke martelgang is. Trouwens, bijna alles wordt in dollars geprijsd in de grote steden hier. Soms zelfs in Euro's.Bier, brood, cement, alles is de laatste weken duurder geworden.
Terwijl de bevolking vreest voor nog zwaardere tijden, publiceert een groot Instituut cijfers over 2009 waaruit blijkt dat de DRCongo niet vordert met de bestrijding van corruptie, die als endemisch wordt betiteld. Er zijn geen tekenen van verbetering.
Ik vouw de krant op en maak een praatje met de assistent. Trots vertel ik van de websites die we hebben voor onze projecten, en de rapportuitreiking afgelopen zaterdag aan al die kinderen in Mikondo die zonder ons niet hadden kunnen leren. Hij barst uit: "Ik wil ook studeren, ik ben ook een kind in moeilijke situatie, ik heb geen vader meer en geen moeder". En dan hoor ik dat hij met de verdienste hier in het internetcafé maar net de huur kan betalen, en elke dag toeren moet uithalen om iets te eten te vinden. Zijn vader had een project voor aidsslachtoffers. Hij is neergeschoten toen de AFDL kwam. "Wij zijn uit het Noorden en dan word je beschouwd als aanhanger van Mobutu."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten