zondag 29 november 2009

PRIJS


De stem schalt het door de luidsprekers: COMPLEXE SCOLAIRE LA TULIPE! De muzikanten geven een roffel. Wij staan al klaar om naar voren te lopen. Directeur Maheshe en directrice Mado met het spandoek; onze coordinator staat met mijn videocamera achter de jurytafel. Nu zijn wij dus aan de beurt!
Ik ben zo blij dat ik dansend naar voren loop om het Brevet van Verdienste in ontvangst te nemen.Applaus van de honderden aanwezigen uit heel Kinshasa Oost. Handen worden uitgestoken om ons te feliciteren. Allemaal onderwijsmensen van privéscholen die blij zijn om ons succes, om de erkenning die we krijgen.
Sommigen zullen misschien een idee hebben hoeveel inspanningen het kost om zo goed te presteren als privéchool. De meeste niet, denk ik. Ik hoorde in de eerste van de toespraken dat veel van de privéscholen uitgaan van een katholieke orde en veel giften ontvangen. In elk geval moeten de ouders altijd veel betalen, zelfs daar en zeker op die scholen die ook een winstoogmerk hebben. Maar wij van Projets Mikondo moeten het hebben van onze particuliere donateurs in Nederland. De school is juist bedoeld voor de kinderen van Mikondo van wie de ouders geen school kunnen betalen!Daarom betalen we elke maand het personeel. Het is een schijntje in verhoudingen hier. En toch zie je het hele team met grote toewijding en succes prima onderwijs geven. Het bewijs is wel deze prijs vandaag.
Een prijs is mooi, maar wat zou ik graag ieder teamlid een tientje per maand meer kunnen betalen! Wat de school hun betaalt is niet eens genoeg om hun huishuur te kunnen...
Als onze donateurs nu eens...ieder 8 E zouden ... of ieder een nieuwe donateur aan zouden brengen....Dat is toch niet teveel gevraagd ....in onze verhoudingen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten