zondag 22 november 2009

Rapportuitreiking in La Tulipe




Om 10 uur zaterdag begon de feestelijke Proclamation des résultats. Het is zo overweldigend om al die kinderen te zien die zonder onze inspanningen en zonder onze donateurs nooit onderwijs zouden hebben gehad. Ik word uitgenodigd om met gebed de bijeenkomst te beginnen. Het is geen christelijke school, maar in Afrika iets belangrijks doen zonder daar God bij te betrekken, dat is onvoorstelbaar. Nog wat later word ik uitgenodigd een kwartiertje een toespraak te houden. Dat zal ik die kinderen niet aandoen. Met drie minuten vind ik het welletjes.
Nu mogen een paar leerlingen uit de laagste klassen een versje reciteren. Wat dapper, voor die 500 grotere kinderen en de ouders!
Dan komt het echte werk. Van elke klas worden de vijf leerlingen met de hoogste punten in het zonnetje gezet (wat een vreemde uitdrukking hier, waar iedereen in hte zonnetjes staat en zit!)
"We doen dit om ze aan te moedigen hard hun best te doen", legt de onderdirecteur me uit.
Om 12 uur is het afgelopen en kunnen de ouders de rapporten ophalen na getekend te hebben.
Ik ga straks terug in Nederland weer met frisse energie donaties zoeken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten