donderdag 17 december 2009

Kerst - Joyeux Noël


Sven, mijn buurjongen, heeft 6 vragen voor me. Over Kerst in de Congo. Hoe is het landschap er dan, hoe is de temperatuur, hoeveel regen valt er gemiddeld, gaan de mensen ook naar de kerk, wat eten ze?
De vragen staan op een gedrukt papier in een plastic mapje waar nog meer papieren van school in zitten.
"Ik kon op internet niets anders vinden dan dat het ongeveer 33 graden is en dat ze kip eten."
"Schrijf maar op in telegramstijl, dan kan je het later uitwerken", zeg ik pedagogisch.
Ik begin met een antwoord, maar hij moet eerst weer even weg. "Mijn laptop halen."
Even later installeert hij zich bij een stopcontact en opent zijn apparaat.
Na een tijdje zegt hij tobberig: "Hij doet het niet."
"Ach, neem toch een papier met een pen, hier, ga hier maar op schrijven."

Als hij weer weg is met zijn 6 antwoorden, bedenk ik dat ik hem de foto had kunnen laten zien van de Kerstman in La Tulipe, de school die we steunen in Mikondo.
Juf Mado had me die laten zien vorige week, en ik mocht hem wel houden.
Ze bedenkt altijd zulke leuke dingen voor de kinderen.
"Waar komen de kadootjes vandaan?", vroeg ik haar.
"Ik had de ouders gevraagd vooraf een kadootje te brengen voor hun eigen kind."
Het was zo'n succes, dat ze dit jaar een kerstmannenpak laat maken dat ze jaar op jaar kunnen gebruiken. Deze was gehuurd en niet zo mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten