donderdag 5 augustus 2010

Stationsplein


Het doet me als rechtgeaarde Rotterdamse pijn dat het rond het station nog steeds een bouwput is, maar het kan nog erger: kijk naar Arnhem!
Nee, dan Kinshasa! Kijk eens naar het Place de la Gare! Negen foto’s kreeg ik toegestuurd van de partij van de President. Met de hartelijke groeten, en in foto de vruchten van de inspanningen van President Joseph Kabila en zijn regering voor de modernisering van onze Hoofdstad, stond erbij.

De feesten voor de 50-jarige onafhankelijkheid heb ik helaas niet bijgewoond. Ik zat in Nederland. Stikbenieuwd hoe de stad zou zijn opgefleurd nu er zoveel buitenlandse gasten kwamen.
Onze partners in Mikondo lukte het maar niet ons uit te leggen waarom ze geen feest hadden, maar aan de lopende band oproepen kregen om bij de politie of een Ministerie te komen.
“Omdat onze binnen- en buitengevel keurig gestuukt en geverfd moeten worden in verband met de komst van Koning Albert!”
Ja, dat er nodig iets aan die gevels moet worden gedaan, dat weet ik maar al te goed. De weersinvloeden zijn heel slecht ervoor. Maar we hebben al zoveel groot onderhoud moeten doen afgelopen 12 maanden….onze middelen zijn totaal uitgeput.
“Zeg dat maar, dat zullen ze moeten billijken. Bovendien, koning Albert komt heus niet naar Mikondo”, zeg ik spottend.
“Ja dat weten de inspecteurs ook wel, maar ze herhalen maar wat hun bazen zeggen.”
Kortom, poppenkast, maar ondertussen!
Helaas blijft de druk almaar oplopen op onze partners om aan de slag te gaan. Anders wordt de school gesloten!
WAT ? DAT IS WAT MOOIS! Wij sloven ons uit hier in Holland omdat de armen anders helemaal geen onderwijs krijgen, en dan nog druk van de overheid om… ? Wie zijn dat? Ministerie van Cultuur en Kunst? ……..

Het is maar goed dat ik niet in Congo ben zolang de muren niet behoorlijk gestuukt en geverfd kunnen worden.
Ik zou ondiplomatiek reageren op de druk van de overheden, en de zaak nog doen escaleren.

Maar wie weet hoe we die verf voor Mikondo op korte termijn kunnen betalen met onze lege kas???
Ik slaap er niet van……

Chers Tous,

Honneur vous saluer et vous transmettre en images les fruits des efforts du Président Joseph KABILA et son Gouvernement pour la modernisation de notre Capitale.

Bonne journée

Roland Ngoie KILOKA
Membre du PPRD
514-331-1487
ngoiekiloka@hotmail.com
Montréal Canada

Geen opmerkingen:

Een reactie posten