maandag 23 augustus 2010

Treinen tussen haven en hoofdstad

De mooie foto's van de vorige Blog zouden wellicht doen geloven dat je op dat Stationsplein moet zijn om de trein te pakken naar een ander deel van Congo.
Let op: het Stationsplein is er wel, maar de treinen niet.
De laatste keer dat ik ging kijken op de perrons van la Gare Centrale in Kinshasa kon ik mijn ogen niet geloven, zo stil als het daar was. Toen kwam er maar twee keer per dag een trein: een in de ochtend, een in de avond, een verbinding met Kinshasa Oost. Op sommige sites staan boeiende foto's van die treinen. Mensen die er als trossen aan hangen.
Op Lonely Planet forum stond onlangs (26 juli) nog dit: I was in Matadi in June and was told at the station there that there was no passenger train to Kinshasa. The bus took 8 hours, but 4-seat taxis will do it faster.
Toch niet waar? Misschien dat er die dag geen trein ging, maar je kan toch niet zeggen dat er geen personentreinen rijden tussen Matadi en Kinshasa? Dat zou wel heel jammer zijn voor al die levens die de aanleg kostte, eind 19e eeuw. Wikipedia: The completion of the railway cost the lives of 1,932 people (1,800 blacks and 132 whites).
Nee, volgens mij gaan er elke week twee heen en twee terug.
Een afstandje van 390 km tussen de hoofdstad Kinshasa (met naarschatting 7 miljoen inwoners) en de havenstad Matadi. Matadi zou je het Antwerpen van Congo willen noemen, omdat het de zeehaven is. Maar ik wil niemand beledigen.
Als je geen haast hebt, neem je de trein toch? Volgens de website van de Fransen kost het 12 uur, zo'n ritje.
Maar volgens die westerse ambassades kan je maar beter helemaal niet reizen. Als je die moet geloven ! Van de ene naar de andere plaats reizen over de slechte wegen is geen doen. 's Nachts moet je helemaal niet buiten zijn, en als je een vrouw bent, ...vergeet het maar. Neem maar vast afscheid van je paspoort, vraag een kopie conform op de ambassade en vertrouw geen enkele politie, raampjes dicht, portieren op slot.
Dan maar vliegen, net als de Congolezen zelf? Zeg het niet hardop, of iedere ambassademedewerker begint te huilen. "De binnenlandse vluchten worden gevlogen door maatschappijen die allemaal op de zwart lijst staan om hun onveiligheid".
Maar die trein Kinshasa-Matadi, die rijdt toch wel?
.....
Ik moet het nu echt uitzoeken. Ik google maar even voor de zekerheid.
Aha, er gloort hoop, als je de Minister voor Transport, nee van Portefeuille (echt waar) mag geloven komen er 5 locomotieven bij, die worden gefinancierd door de Wereldbank.Het stond in de krant,
Maar hoeveel zijn er dan nu?
Ik google verder, en...Ik vrees dat er geen een meer is die kan rijden.
Op Syfia lees ik een artikel over de leegloop van de dorpen langs de spoorlijn doordat er geen reizigerstreinen meer langs rijden, sinds ...maart 2008. Uit veiligheidsoverwegingen omdat er steeds iets stuk was aan de twee locomotieven

Dan lezen we maar een mooi boek over Congo!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten