dinsdag 2 februari 2010



PASPOORTEN Nachtmerrie
Kendio, die mij altijd zijn Moeder noemt, waar ik niet zo van ben gediend, eerlijk gezegd, is klaar met zijn studie in Zuid Afrika. Toch wel knap van die jonge Congolees, want in Zuid Afrika is de stemming nogal anti Congolezen. Er zijn dagen geweest dat ie beter niet op straat kon komen als zijn leven hem lief was.
Hij is daar met een geldige verblijfsvergunning, dus qua papieren geen probleem.
Maar toch is hij nu ineens illegaal.
Dankzij de Congolese overheid die in een klap alle paspoorten ongeldig heeft verklaard per 31 december 2009. Iedereen moet een nieuw paspoort hebben, een biometrisch paspoort. Modern! Veel minder fraudegevoelig dan wat tot nu toe werd gebruikt.
Nu wordt meestal de pap niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend in Congo, dus ik dacht een dag of wat geleden: laat ik eens informeren bij F., mijn allerliefste geheim agent. Hij was enorm enthousiast dat ik hem weer eens belde, en o ja, wou ik weten of je nog wel met het ander paspoort kon reizen? Hij zou het navragen en morgen kon ik hem weer bellen, dan zou het het antwoord hebben.
Zo gezegd, zo gedaan. En dan hoor ik het al. Nou, nee dus, onverbiddellijk, iedereen die wil reizen moet het biometrische paspoort hebben. Ik kan niet nalaten te blazen: Wat onredelijk! Er zijn niet genoeg pasoorten nieuw model en wie al in het buiteland is moet dan naar een ambassade waar die nieuwe niet te krijgen zijn of mondjesmaat, zodat je alleen met hele goede relaties eraan kan komen. Tja....ach, ik kan ook niet van F. verlangen dat ie zijn "baas" i.c. de overheid of de President afvalt.
Nu dan maar eens gevraagd bij een mensenrechtencollega: wat nu voor Congolezen buitenslands die een paspoort nodig hebben? Bijvoorbeeld hier in Nederland. Naar de ambassade kan niet, die is gesloten. Een consul? Dat zou mooi zijn, die kan misschien een "tenant-lieu" afleveren, hoewel....ik moet het nog zien.
Wordt vervolgd.
P.S. Mij benieuwen of er nu nog asielzoekers uit Congo hier aankloppen in Europa.

Afgelopen jaar is in de Congolese pers heel wat keren bericht over een nieuw soort paspoort dat binnenkort zou worden ingevoerd.
Halverwege het jaar werd duidelijk dat de dan al uitgegeven biometrische paspoorten ondeugdelijk waren. Mij werd verteld dat ze nummers droegen die dubbel waren uitgebracht. Of dat waar is, kan ik niet zeggen, maar wel is zeker dat het Congolese Ministerie van Buitenlandse Zaken omstreeks augustus iedereen probeerde te kalmeren, dat het heus wel in orde kwam binnenkort, en dan zouden de oude modellen ongeldig worden.
Dat laatste is dus per 31 december 2009 een feit. Maar om aan het nieuwe paspoort te komen is bepaald niet eenvoudig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten